Aquest projecte es basa en l'estudi i millora de les activitats formatives impartides pel Cos de policia dels Mossos d'Esquadra (MMEE) en els centres educatius de secundària. L'objectiu és fomentar i millorar la coordinació dels Serveis Socials, els centres educatius i el Cos de policia dels MMEE en la co-creació per al disseny de les activitats formatives, campanyes de sensibilització i la incorporació de temes de seguretat i civisme en el currículum escolar que es realitzen en aquests centres per part dels agents policials, amb la finalitat de realitzar activitats que tinguin un major impacte: més efectives i que responguin a les necessitats de cada centre, context i entorn educatiu per donar resposta al seu alumnat i també a les necessitats del professorat.
La metodologia per dur a terme aquest estudi serà mixta. S'utilitzaran tècniques de recerca tant quantitatives com qualitatives. En concret, es durà a terme una etnografia a partir d'entrevistes i observacions participants, i posteriorment una anàlisi documental. També, s'aplicarà la quàdruple hèlix on intervindran en l'estudi tots els grups d'interès. Finalment, es distribuirà un qüestionari entre l'alumnat per recollir les seves impressions i poder escalar també alguns dels seus resultats amb la finalitat de comprovar més fàcilment la coherència i la claredat de les dades obtingudes.
Els resultats obtinguts repercutiran en el conjunt de la societat, especialment en la població més desfavorida. L'ajut a la comunitat en vindria atesa per la consecució d'un treball preventiu més profund i eficaç de les necessitats de l'alumnat i d'una dimensió ètica i de valors cívics que repercutiria més enllà de l'àmbit acadèmic; és a dir, en la pròpia persona i en les seves accions projectades cap a la vida en comunitat. De manera pràctica, la recerca ens ajudarà a adequar les activitats a les necessitats socials de cada territori, saber quina d'elles són millors per aconseguir una societat més cohesionada i amb la col·laboració de quins professionals s'han d'impartir per contribuir de manera més eficaç i efectiva a la prevenció i millora en la resolució dels conflictes. L'anàlisi dels resultats i la posterior redacció del pla de millora permetran detectar i atendre els conflictes des d'un punt de vista més preventiu i de manera interdisciplinar.
Convocatòria: I + P del FECyT Innovación
Referència: FCT-24-21135