En l'era de les tecnologies de la comunicació s'ha accentuat la necessitat d'avançar en l'aprenentatge en entorns virtuals. Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) desenvolupen un paper important en experiències d'innovació educativa i docent donant suport a la inclusió, el seguiment i l'avaluació de noves metodologies d'aprenentatge actiu, personalitzat i col·laboratiu. Les TIC són, així mateix, eines imprescindibles que, juntament amb metodologies i materials educatius adequats, fan possible l'aprenentatge virtual, obert i massiu.
És important l'elaboració de recursos didàctics en diferents formats, de suport als processos d'ensenyament-aprenentatge i d'acompanyament a l'alumnat i al professorat en aquest àmbit.
FEMMAP és un projecte interdisciplinar i professionalitzador que implementa un recurs educatiu i pedagògic, vinculat a una línia de recerca relacionada alhora amb dues assignatures sobre la tutela jurídica i la intervenció social en violència masclista. Ambdues assignatures s'imparteixen a la URV.
Disseny col·laboratiu per part de l'alumnat dels Graus d'Informàtica, de Treball Social i de Dret, i del Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa d'un prototip de GEOMAPA que promourà estratègies d'intervenció més efectives i innovadores en l'atenció i protecció a les persones víctimes de feminicidi
La proposta surt de la col·laboració que s'ha vingut fent fins ara a les dues optatives del Grau de Dret i de Treball Social de la URV. L'equip docent de les assignatures ha estat participant interdisciplinarment i compartint metodologies docents a través de sessions i activitats de formació i aprenentatge comunes. A més a més, el professorat de les assignatures forma part de grups de recerca consolidats i projectes sobre aquesta matèria.
Col·laborem, tant en la recerca com en la docència, amb professionals de la intervenció en violència masclista amb objectiu de garantir l'impacte de la docència en la formació dels futurs i futures professionals; uns/es professionals que han de treballar en l'enfortiment, la garantia i la protecció dels drets de les víctimes de les violències masclistes.
En aquest sentit, aquest proposta vol fer un pas endavant en la formació dels/les futurs/es professionals de l'àmbit jurídic i del treball social, implementant una metodologia docent innovadora i transdisciplinar com és el hackató, en col·laboració amb l'alumnat dels Graus d'Informàtica, de Treball Social i de Dret, i del Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa de la URV, per codissenyar un prototip de GEOMAPA en el que l'alumnat de les diferents facultats i disciplines hagin de co-reflexionar i col·laborar en la creació de possibles respostes institucionals que impactin en la millora de les estratègies d'intervenció existents fins ara en l'àmbit del feminicidi.
Es tractarà de buscar, analitzar i comparar dades sobre serveis, recursos i procediments (entre d'altres) en diferents contexts sòcio-jurídics. Aquest metodologia permet un treball col·laboratiu constant i habilita a treballar en contexts sòcio-educatius i pedagògics diversos. A banda de les sessions conjuntes de hackató, també s'ha planificat la celebració de diverses sessions amb persones expertes que, des de la multidisciplinarietat, permetin debatre amb l'estudiantat la complexitat de la violència masclista, per tal que el producte resultant que volem co-crear (prototip de GEOMAPA) sigui integral i multidimensional.
EQUIP DEL PROJECTE
Investigadora Principal: Eva Zafra Aparici
Persones col·laboradores
Alumnat dels Graus d'Informàtica, de Treball Social, i de Dret
Alumnat del Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa
Marta Álvarez Feijo (Fundació Salut i Comunitat)
John Devaney (U. d'Edimburg)
Jordi Duch Gavaldà (URV)
Luciane Miranda (UNICAMP)
Núria Torres Rosell (URV)
María del Pilar Viteri Vera (U. de Guayaquil)
MÉS INFORMACIÓ
-
Convocatòria: Ajuts per a projectes d'innovació per a la millora de la qualitat docent en matèria de violència de gènere (INDOVIG 2023). Generalitat de Catalunya.
-
Referència: BDNS 716314
-
Període: 01/02/2024 - 31/08/2025